Tradueix

dilluns, 30 de novembre del 2015

Entrevista a Jordi Bartrina



ETHical HERitage, una xarxa social nascuda a Montagut


- Des de les nostres terres s'ha iniciat una xarxa social gratuïta per a persones i organitzacions que aposten per una economia més justa i responsable.
- Jordi Bartrina, el promotor de la xarxa, és un veí de Montagut dissenyador d'interiors i professor de l'Escola d'Art i Superior de Disseny d'Olot.


Com va sorgir la idea i què te a veure una xarxa social amb el disseny?


El disseny és una disciplina que aporta solucions als problemes de les persones i com a dissenyador em preocupa el model de societat basat amb l'egoisme que tenim instaurat.  Vaig començar fent unes reflexions que avui molts de nosaltres considerem utòpiques i més endavant amb el suport de la família vàrem decidir de començar aquesta nova aventura.
Un projecte d'aquest abast mai prové d'una sola idea ni d'un sol autor, el que sí és nou és el format participatiu proposat i el protagonisme de les voluntats de persones individuals respecte les organitzacions, empreses, administracions, ONG...


Com funciona la xarxa?


Cadascun dels membres individuals i organitzatius omple un perfil explicant la seva ètica o la seva filosofia: quins són els seus principis, les vocacions, les responsabilitats, els reptes, les fites aconseguides... Aquest contingut nosaltres l'anomenem la bellesa interior de l'usuari individual o de la organització: explica el que som avui, serveix per explicar el que hem estat en el passat, i és un document que l'usuari el pot modificar en tot moment. Aquest perfil és imprescindible perquè els usuaris es valorin a si mateixos i és el primer pas perquè els altres ens puguin conèixer amb precisió.


ETHical HERitage parteix de la base que aquesta bellesa interior dels usuaris és la millor garantia de compromís i de determinació perquè sigui possible un canvi de model econòmic. Els consumidors som els principals responsables del model de consum que tenim establert.


Ens pots posar un exemple?


Comprem un producte simplement perquè és molt econòmic oblidant el fet que hagi estat produït contaminant l'aigua de les fonts, fent malbé el nostre medi ambient, deslocalitzant la seva producció i generant més atur, o bé maltractant als seus treballadors ...
Els exemples positius del nostre entorn poden ser: "la Fageda" Empresa alimentària més responsable de tot l'estat; "Associació solidària d'ajuda veïnal Cristina Almirall Sanglas" la gana no es veu, la gratitud sí; "Granel central" una alimentació conscient, sostenible, responsable i sense residus plàstics; "Alturista" Viatges que canvien vides; "Bodevici" gelats i iogurts ecològics; "Som Energia" la cooperativa d'energia verda sense ànim de lucre; i moltes altres organitzacions que a hores d'ara encara són anònimes.


Per que serveix estar a la xarxa?


Principalment per conèixer, estar en contacte i compartir informacions amb altres persones i organitzacions amb les que tens afinitats ètiques i filosòfiques.
L'objectiu principal és la influència conscient per mitjà dels valors en les decisions que prenem cada dia.


També serveix per deixar constància del teu patrimoni ètic per a les properes generacions. Com a particularitat els perfils disposen d'un espai privat pensat perquè es pugui fer públic una vegada la xarxa té constància de la mort de l'usuari.


Com va el projecte, quina acceptació ha tingut?


De moment hem rebut més de sis mil cinc-centes visites d'usuaris diferents  amb una visualització global de més de disset mil minuts. Aquestes són unes dades positives si tenim en compte que es tracta d'un projecte amb una estructura molt petita i amb pocs mitjans. No tenim pressa, necessitem el temps per anar millorant els serveis i per adaptar-nos a les necessitats i usos que en facin els usuaris. Si us interessa el projecte ens podeu trobar a l'adreça www.ethher.org



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada